Sunday 12 May 2013

lelaki bergelar suami 1++

         Hari pertama bergelar isteri, bagi perempuan lain mestilah gembira kerana dia mencintai sang suaminya sangat. Hati Mutiara masih sakit atas benda yang tejadi, terpaksa berkahwin dengan sepupu sendiri dan telah ditinggalkan oleh orang yang tersayang. Mutiara menggiringkan badannya kepada suaminya, Mutiara melihat air muka suaminya begitu indah di matanya.'berdosanya aku membelakangkan suamiku' bisik hati Mutiara. Apabila melihat Afiq mengerakkan badannya, dengan pantas Mutiara bangun dari tidurnya dan terus menuju ke bilik mandi untuk mengambil wuduk. Afiq hanya mampu tersenyum sahaja melihat gelagat Mutiara yang tergopoh-gapah itu.

         Selesai sahaja menunaikan solat subuh bersama, Mutiara terus keluar dari bilik untuk membantu ibunya   membuat sarapan. Apabila sampai di dapur, dapur kelihatan sunyi tiada ibu. 'Mungkin semua orang tidur lagi kot, penat dengan kenduri semalam.kesian semua orang' bisik hati Mutiara. Mutiara terus mengambil cerek air untuk masak air. Tiba-tiba Mutiara terdengar tapak kaki berjalan, Mutiara pandang belakang ingatkan ibunya tetapi susuk tubuh suaminya. Mutiara terpaku sebentar kerana tubuh itu betul-betul di depannya.
 "Ara, boleh abang tolong Ara?" tanya Afiq tanpa segan suli.
 "Haaaaa....rasanya tak ada," jawab Mutiara tanpa memandang muka Afiq.
 "kalau macam tu, abang temankan Ara buat sarapan ni. Ok."kata Afiq sambil duduk di meja makan.
Mutiara hanya mampu terdiam sahaja, semua pergerakkan Mutiara terbatas kerana di perhatikan oleh Afiq. Pagi ini, Mutiara akan buat cucuk bilis. Sarapan paling senang untuk di buat. Cucur bilis bersama air kopi. 

         Apabila sarapan sudah tersedia, Mutiara terus hidangkan di atas meja.
 "Abang makanlah dulu. Ara nak kejutkan dia orang," kata Mutiara ingin berlalu tetapi di tarik oleh Afiq.
 "Tak payahlah kejutkan dia orang, mesti dia orang tengah penat lagi tu. Ara temankan abang makan, boleh?" tanya Afiq sambil menarik Mutiara duduk di kerusi. Mutiara hanya turutkan sahaja. Selesai bersarapan, keluarganya masih belum bangun. Jam di dinding telah menunjukkan pukul 10 pagi.'mana ibu ni, tak bangun lagi. bosanlah tonton tv dua orang je,'bisik hati Mutiara. Mutiara tidak selesa duduk dengan suaminya, sudahlah suaminya duduk terlalu rapat dengannya sampai hendak bergerak pun susah. 
 "Awalnya, kamu dua orang bangun," kata Puan Noor apabil keluar dari bilik. Dengan perasaan terkejutnya, Mutiara terus memegang peha Afiq dan Afiq pun terkejut.
 "dah biasa dah, ibu. tu yang bangun awal. Betul tak Ara?"jawab Afiq sambil bertanya kepada isterinya.
 "haah, ibu. Abang ni lapar sangat, tu yang bangun awal."jawab Mutiara.'nak kenakan akulah tu,' bisik hati Mutiara. 'pandai isteri aku berlakon,' bisik hati Afiq pula.
 "Ibu pergilah sarapan, Ara buatkan cucuk bilis tadi. Abang dengan Ara dah makan."pelawa Mutiara.
 "kalau macam itu, Afiq dengan Ara tolong ibu pergi pasar belikan ikan dan sayur untuk masak tengah hari ini.boleh tak?"tanya Puan Noor.
 "Boleh, ibu."jawab Afiq dengan selamba.Afiq terus bangun untuk menukar pakaian.
 "Sayang, tunggu apa lagi tu. Cepatlah tukar baju tu," kata Afiq sambil menarik tangan Mutiara. Mutiara terkejut dengan gelaran yang di panggil oleh suaminya. Mutiara bagaikan terkena pukau dengan suami sendiri.

          
 

No comments:

Post a Comment